Nasza
SzkoUA

Placówka, która wspiera uczniów z Ukrainy,
w sposób innowacyjny łącząc polską i ukraińską podstawę programową.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem filmowym o naszej szkole, który powstał w związku z przyznaniem nagrody CEB.

W 2024 r. SzkoUA otrzymała prestiżową Nagrodę Banku Rozwoju Rady Europy za Spójność Społeczną (CEB Award for Social Cohesion) za swoje innowacyjne podejście do edukacji dzieci uchodźczych. Nasze autorskie rozwiązanie, czyli model edukacji dualnej, polegający na połączeniu podstaw programowych kraju pochodzenia oraz kraju przyjmującego, zostało uznane za innowację, którą można implementować nie tylko w Polsce.

Nasza misja

Tworzymy innowacyjną przestrzeń edukacyjną, która łączy kultury, buduje mosty i rozwija potencjał dzieci.

Nasze nowatorskie podejście do edukacji to wynik połączenia dwóch priorytetów: bezpieczeństwa i rozwoju. Bezpieczeństwa, bo jesteśmy szkołą dla dzieci uchodźczych, które potrzebują specjalnego wsparcia, a niektóre z nich mają za sobą traumatyczne doświadczenia i to, czego potrzebują najbardziej to właśnie bezpieczeństwo. Rozwoju – bo wierzymy, że nawet te najciężej doświadczone dzieci mają prawo do edukacji na najwyższym poziomie.  Dbamy o dobrostan psychiczny naszych uczniów jednocześnie zapewniając im unikalną ofertę edukacyjną. 

Jako pierwsza szkoła w Polsce połączyliśmy polską i ukraińską podstawę programową i stworzyliśmy autorski program nauki. Uczymy dzieci szukać tego co łączy – chcemy by poznając inne kultury starały się budować mosty i rozwijały swój potencjał.

Nasza wizja

Chcemy świata, w którym każde dziecko jest ważne, ma prawo do własnej tożsamości, a edukacja daje mu narzędzia do kształtowania swojej przyszłości.

Każde dziecko jest ważne, niezależnie od tego z jakiego kraju pochodzi, jakim językiem się posługuje i jakie ma doświadczenia. Każde dziecko zasługuje na uważność, szacunek i prawdziwe zainteresowanie ze strony dorosłych.

 

Wierzymy, że edukacja musi wspierać dziecko w budowaniu i zachowywaniu jego kulturowej, językowej i narodowej tożsamości. Dotyczy to szczególnie uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, którzy często stają przed wyzwaniem łączenia różnych światów.

Chcemy, by edukacja wspierała rozwijanie kompetencji, które umożliwiają dziecku wpływ na własne życie: samodzielnego myślenia, krytycznego rozumienia świata, rozwiązywania problemów, współpracy, kreatywności i odporności psychicznej.


Dążymy do tego, aby każde dziecko, niezależnie od swojej historii, otrzymało szansę na rozwijanie talentów, marzeń i ambicji. Wspieramy je tak, by mogło wierzyć w swoją sprawczość i świadomie wybierać kierunek, w którym będzie podążać.

SzkoUA powstała w kwietniu 2022 roku
z pilnej potrzeby zapewnienia ukraińskim dzieciom uchodźczym możliwości dokończenia roku szkolnego, a od września 2023 roku SzkoUA weszła do polskiego systemu oświaty.

Historia

SzkoUA – szybka reakcja na kryzys, elastyczność i innowacyjność

SzkoUA – Warszawska Szkoła Ukraińska powstała w kwietniu 2022 roku, gdy w wyniku rosyjskiej agresji tysiące ukraińskich dzieci szukały w Polsce schronienia i stabilności. Naszą misją od pierwszego dnia było zapewnienie im bezpieczeństwa i ciągłości edukacji – stworzenie miejsca, w którym będą mogły uczyć się, odzyskać spokój i odbudować poczucie normalności. 


SzkoUA
została utworzona z inicjatywy Klubu Inteligencji Katolickiej i Fundacji Ukraiński Dom, przy kluczowym wsparciu Save the Children International.
W zaledwie 24 dni znaleźliśmy budynek, skompletowaliśmy kadrę i zrekrutowaliśmy uczniów do wszystkich 11 klas, tworząc pełnoprawną szkołę działającą w systemie ukraińskim. 


Od początku dbaliśmy nie tylko o bezpieczeństwo, lecz także o integrację z polskim społeczeństwem.
Dlatego obok programu ukraińskiego wprowadziliśmy intensywną naukę języka polskiego oraz zajęcia przybliżające polską kulturę, historię i realia życia w Polsce. 

Szybko okazało się, że nasz, w założeniu trzymiesięczny, projekt potrzebny jest w kolejnym roku szkolnym. Wokół SzkoUA powstała rozbudowana sieć wsparcia – wolontariuszy, rodziców, organizacji społecznych, instytucji kultury i firm. Finansowanie szkoły w większości wzięło na siebie Save the Children, a dzięki współpracy m.in. z Fundacją Krzyżowa, Digital University, Goldman Sachs i Norwegian Refugee Council mogliśmy tworzyć bogaty program zajęć, organizować wyjazdy edukacyjne, rozwijać talenty uczniów i zapewniać niezwykle potrzebne naszym uczniom wsparcie psychologiczne. 

W roku szkolnym 2023/24, dzięki współpracy z Ośrodkiem Edukacji Montessori, jako pierwsza szkoła w Polsce stworzyliśmy innowacyjny system łączący dwie podstawy programowe – ukraińską i polską, czyli nasz autorski dualny model edukacyjny i oficjalnie weszliśmy do polskiego systemu edukacji. Tym samym otrzymaliśmy wsparcie finansowe od Miasta Stołecznego Warszawy, co było dla nas niezwykle istotne w sytuacji zmniejszającego się zaangażowania międzynarodowych organizacji pomocowych w Polsce. Wejście do polskiego systemu edukacji pozwala uczniom równolegle funkcjonować w obu systemach edukacyjnych, zachować ojczysty język i kulturę, a jednocześnie integrować się i przygotowywać do dalszego życia w Polsce. Taki model poszerza możliwości edukacyjne naszych uczniów: daje im nie tylko szanse na bezpieczny powrót do szkoły w Ukrainie, ale też płynnego przejścia do zwykłej polskiej szkoły i kontynuacji nauki na kolejnym etapie edukacyjnym.

Nasze starania zostały docenione m.in. przez Bank Rozwoju Rady Europy (CEB), który przyznał SzkoUA prestiżową nagrodę CEB Award for Social Cohesion 2024 za innowacyjne podejście do edukacji dzieci uchodźczych.

Na początku 2025 r. SzkoUA przeszła kolejną wielką zmianę – dzięki wsparciu Fundacji Nasz Dom Grupy Dom Development oraz Ambasady Japonii przeprowadziliśmy się do budynku dostosowanego do naszych potrzeb – z odpowiednią ilością sal, świetlicą, jadalnią, biblioteką, salą rekreacyjną oraz gabinetami pielęgniarki i psychologów.
Istnienie SzkoUA jest możliwe dzięki wsparciu sponsorów i zaangażowaniu finansowemu rodziców. Jeśli chcesz wesprzeć harmonijną, pozytywną integrację i dającą dzieciom uchodźczym realne szanse na przyszłość – skontaktuj się z nami.

 

Dlaczego pilnie poszukujemy wsparcia finansowego?

W związku ze zmianami w finansowaniu pomocy humanitarnej w Polsce oraz wygaszaniem działań międzynarodowych organizacji, z końcem 2025 roku z Polski wycofuje się nasz kluczowy donator – fundacja Save the Children Polska. Odejście tej organizacji oznacza dla SzkoUA poważne ryzyko przerwania działalności: subwencja oświatowa oraz czesne nie są w stanie pokryć pełnych kosztów funkcjonowania szkoły. Dlatego pilnie poszukujemy sponsora – partnera, lub kilku partnerów którzy pomogą nam zapewnić dalsze istnienie i rozwój placówki.

 

SzkoUA w niestandardowy sposób adresuje problem wyboru między edukacją w nieznanym języku a uczeniem się w trybie online, oferując połączony program ukraińsko-polski z wykorzystaniem autorskiego narzędzia lekcji dualnych.

Samorząd uczniowski

Samorząd Uczniowski jest ważną częścią naszej szkoły – reprezentuje uczniów i dba o to, by szkoła była miejscem przyjaznym, aktywnym i inspirującym. Działalność Samorządu to nie tylko organizacja wydarzeń i akcji, ale przede wszystkim budowanie świadomości obywatelskiej oraz rozwijanie odpowiedzialności za wspólne dobro.

Uczniowie zaangażowani w pracę Samorządu uczą się współpracy, planowania, komunikacji i podejmowania decyzji – umiejętności, które są niezwykle cenne nie tylko w życiu szkolnym.

SzkoUA okiem naukowców

Raport o SzkoUA pokazuje, jak dwujęzyczna i oparta na relacjach edukacja wspiera dzieci uchodźcze i ułatwia im integrację bez utraty tożsamości. Wyniki raportu pozwoliły opracować model edukacyjny, który może być wykorzystany jako rozwiązanie dla systemów edukacji w innych krajach mierzących się z wyzwaniami migracji.

Partnerzy​

SzkoUA to niekomercyjny projekt dwóch organizacji pozarządowych, stworzony z myślą o ukraińskich dzieciach uchodźczych. Możemy działać dzięki wsparciu partnerów, którzy pomagają nam w tworzeniu bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni do nauki i rozwoju.

Partnerzy — organizacje, firmy i osoby prywatne — wspierają nas merytorycznie, organizacyjnie i finansowo. Ich zaangażowanie pozwala nam realizować działania edukacyjne, zapewniać materiały oraz organizować inicjatywy, dzięki którym dzieci z doświadczeniem uchodźstwa na nowo mogą budować swoje poczucie bezpieczeństwa.

Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy współtworzą SzkoUA. Dzięki wspólnej pracy możemy realnie pomagać dzieciom i dawać im poczucie stabilności oraz nadziei na przyszłość.

Współtworzą nas

Nasz zespół

Zespół administracyjny

02_Lena Svidzinska_Wicedyrektorka

Lena Svidzinska

Wicedyrektorka

03_Antonina Michałowska_Wicedyrektorka

Antonina Michałowska

Wicedyrektorka​

06_Oleksandra Romanenko_Sekretarka

Oleksandra Romanenko

Sekretarka

07_Ivanna Bratkovska_Sekretarka i Wychowawczyni Świetlicy

Ivanna Bratkovska

Sekretarka i Wychowawczyni świetlicy

05_Anna Wołowska_Koordynatorka projektu SzkoUA

Anna Wołowska

Koordynatorka projektu SzkoUA

04_Jan Bełdycki_Koordynator ds. administracyjnych

Jan Bełdycki

Koordynator ds. administracyjnych

08_Nataliia Shabovych_Pielęgniarka

Nataliia Shabovych

Pielęgniarka

Olha Stadnyk_Pracowniczka zaplecza gospodarczego

Olha Stadnyk

Pracowniczka zaplecza gospodarczego

Roman_Bezveniuk_Konserwator

Roman Bezveniuk

Konserwator

01_Oksana Kolesnyk_Dyrektorka

Oksana Kolesnyk

Dyrektorka

Zespół pedagogiczny

19_Oksana Ostapenko Nauczycielka języka ukraińskiego

Oksana Ostapenko

Nauczycielka języka ukraińskiego

09_Anastasiia Hresko Nauczycielka matematyki

Anastasiia Hresko

Nauczycielka matematyki

04_Romanna Brezden Nauczycielka języka polskiego

Romanna Brezden

Nauczycielka języka polskiego

18_Maryna Naugolna Nauczycielka plastyki

Maryna Naugolna

Nauczycielka plastyki

03_Yurii Berehovoi Nauczyciel informatyki

Yurii Berehovoi

Nauczyciel informatyki

01_Tetiana Balym Nauczycielka chemii i biologii

Tetiana Balym

Nauczycielka chemii i biologii

12_Liana Korniienko Nauczycielka chemii i biologii

Liana Korniienko

Nauczycielka chemii i biologii

08_Mariia Holovanych Nauczycielka literatury światowej

Mariia Holovanych

Nauczycielka literatury światowej

20_Nataliia Riabchenko Nauczycielka angielskiego

Nataliia Riabchenko

Nauczycielka angielskiego

46-340a2385-1x1-tkaczor

Alina Udovikova

Nauczycielka angielskiego

23_Daryna Solovei Nauczycielka angielskiego

Daryna Solovei

Nauczycielka angielskiego

05_Nelli Cheliadko Nauczycielka języka polskiego

Nelli Cheliadko

Nauczycielka języka polskiego

11_Małgorzata Karska Nauczycielka języka polskiego

Małgorzata Karska

Nauczycielka języka polskiego

29_Viktoriia Yermakova Nauczycielka historii i geografii

Viktoriia Yermakova

Nauczycielka historii i geografii

24_Kateryna Stadnyk Nauczycielka wczesnoszkolna

Kateryna Stadnyk

 Nauczycielka wczesnoszkolna

27_Halyna Vasina Nauczycielka współorganizująca

Halyna Vasina

Nauczycielka współorganizująca

10_Tetiana Hrynchenko Nauczycielka wczesnoszkolna

Tetiana Hrynchenko

Nauczycielka wczesnoszkolna

13_Olena Kovbasiuk, Nauczycielka wspólorganizującaca

Olena Kovbsiuk

Nauczycielka wspołorganiząca

21_Maryna Rud Nauczycielka historii

Maryna Rud

Nauczycielka historii sztuki

15_Olha Matviienko Nauczycielka wychowania fizycznego

Olha Matviienko

Nauczycielka wychowania fizycznego

17_Sona Movsisyan Nauczycielka języka polskiego

Sona Movsisyan

Nauczycielka języka polskiego

25_Olena Tyshchenko Nauczycielka współorganizująca

Olena Tyshchenko

Nauczycielka współorganizująca

14_Larysa Lubchenko Nauczycielka wczesnoszkolna

Larysa Lubchenko

Nauczycielka współorganizująca

22_Olena Seitіmiemietova Nauczycielka współorganizująca

Olena Seitіmiemietova

Nauczycielka współorganizująca

06_Iryna Chuk Nauczycielka wczesnoszkolna

Iryna Chuk

Nauczycielka wczesnoszkolna

16_Olena Mazii Nauczycielka współorganizująca

Olena Mazii

Nauczycielka współorganizująca

02_Iryna Bas Nauczycielka matematyki

Iryna Bas

Nauczycielka matematyki

07_Maryna Forkavets Nauczycielka języka ukraińskiego

Maryna Forkavets

Nauczycielka języka ukraińskiego

Zespół psychologiczny

Inna Hroshkina Psycholożka

Inna Hroshkina

Psycholożka

Ilona Polikarpova. Psycholożka

Ilona Polikarpova

Psycholożka

Z życia SzkoUA

Nasz budynek

Wynajem powierzchni

Jeśli chcesz wynająć pomieszczenia szkolne – na przykład salę do zajęć sportowych, sale lekcyjne czy świetlicę (pomieszczenia idealne do organizacji zajęć dodatkowych, kursów, czy szkoleń) 

skontaktuj się z nami pisząc na adres: kancelaria@vshkolu.edu.pl

Napisz do nas

kancelaria@vshkolu.edu.pl