SzkoUA okiem naukowców
Raport pokazuje, jak dwujęzyczna i oparta na relacjach edukacja wspiera dzieci uchodźcze i ułatwia im integrację bez utraty tożsamości. Jego wyniki pozwoliły opracować model edukacyjny, który może być wykorzystany jako rozwiązanie w innych krajach przyjmujących dzieci uchodźcze.
Raport badaczek z Uniwersytetu im. Stefana Wyszyńskiego przedstawia SzkoUA jako innowacyjny projekt edukacyjny, który łączy polską i ukraińską podstawę programową, tworząc unikalny model dualny. Taki system wspiera dzieci uchodźcze i ułatwia im integrację bez utraty tożsamości.
Raport
- tu znajdziesz:
- wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w 2024 r.
- opis teoretycznych podstaw pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji
- przegląd najnowszych raportów i analiz
Model dualny
- tu znajdziesz:
- kluczowe elementy modelu
- praktyczne informacje dla osób zarządzających oświatą jak wdrażać model
- porównanie modeli edukacyjnych dzieci z doświadczeniem migracji
SzkoUA okiem naukowców,
czyli jakie są wyniki raportu badawczego o naszej szkole?
- SzkoUA zapewnia dzieciom
realne poczucie bezpieczeństwa
Profesjonalne wsparcie psychologiczne dla dzieci dotkniętych traumą wojenną i trudnymi doświadczeniami wymuszonej migracji stanowi niezwykle istotny obszar pracy szkoły.
- Kadra rozumie swoich uczniów
Większość nauczycieli SzkoUA ma doświadczenie uchodźstwa. Dzięki temu poziom ich empatii, uważności i zaangażowania jest wyjątkowo wysoki.
- Model dualny działa
Łączenie polskiego i ukraińskiego programu nauczania umożliwia dwujęzyczną edukację, wspiera integrację bez utraty własnej tożsamości, a tym samym pomaga w budowaniu otwartych postaw kulturowych.
- Zajęcia dwujęzyczne są skuteczne
Zajęcia prowadzone jednocześnie przez ukraińskich przedmiotowców i nauczycieli języka polskiego jako drugiego wspierają rozwój językowy, edukacyjny i społeczny dzieci.
- Integracja powinna być oparta na relacjach
SzkoUA aktywnie działa na rzecz integracji uczniów i uczennic z polskim społeczeństwem – organizuje wspólne wydarzenia, warsztaty i projekty polsko-ukraińskie, które budują więzi i poszerzają kompetencje międzykulturowe.
Dlaczego powstał ten raport?
Mimo upływu niemal czterech lat od pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, polska szkoła wciąż nie wypracowała rozwiązań, które w pełni skutecznie wspierałyby dzieci z doświadczeniem uchodźstwa. Integracja w praktyce często oznacza asymilację — a więc rezygnację z języka ukraińskiego, własnej kultury i tożsamości.
Tymczasem podstawy teoretyczne i wyniki badań dotyczących edukacji dzieci z doświadczeniem migracji jednoznacznie pokazują, że najlepszą formą wsparcia jest nauczanie, które szanuje język i kulturę dziecka, jednocześnie umożliwiając integrację ze społeczeństwem przyjmującym.
Warszawska Szkoła Ukraińska – SzkoUA jest jednym z nielicznych w skali Polski przykładów wdrażania takiego podejścia w praktyce.
To opracowanie nie tylko opisuje doświadczenia SzkoUA – pokazuje również, jak można skutecznie wspierać dzieci uchodźcze w różnych krajachi kontekstach, także w sytuacjach kryzysowych (education in emergency).
To podejście:
- wspiera zarówno dzieci, jak i ich rodziny oraz nauczycieli
- odpowiada na dynamicznie zmieniające się warunki prawne i polityczne
- odciąża system edukacji kraju przyjmującego
- pozwala przygotować dzieci zarówno do pozostania w kraju przyjmującym, jak i do powrotu do kraju pochodzenia
Model dualny to narzędzie dla decydentów, dyrektorów szkół, organizacji pomocowych oraz wszystkich, którzy szukają odpowiedzi na pytanie: jak edukować dzieci uchodźcze?
Kontakt telefoniczny
+48 733 200 128
Napisz do nas
kancelaria@vshkolu.edu.pl