SzkoUA okiem naukowców

Raport pokazuje, jak dwujęzyczna i oparta na relacjach edukacja wspiera dzieci uchodźcze i ułatwia im integrację bez utraty tożsamości. Jego wyniki pozwoliły opracować model edukacyjny, który może być wykorzystany jako rozwiązanie  w innych krajach przyjmujących dzieci uchodźcze.

Raport badaczek z Uniwersytetu im. Stefana Wyszyńskiego przedstawia SzkoUA jako innowacyjny projekt edukacyjny, który łączy polską i ukraińską podstawę programową, tworząc unikalny model dualny. Taki system wspiera dzieci uchodźcze i ułatwia im integrację bez utraty tożsamości.

Raport
- tu znajdziesz:

  • wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w 2024 r.
  • opis teoretycznych podstaw pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji
  • przegląd najnowszych raportów i analiz

Model dualny
- tu znajdziesz:

  • kluczowe elementy modelu
  • praktyczne informacje dla osób zarządzających oświatą jak wdrażać model
  • porównanie modeli edukacyjnych dzieci z doświadczeniem migracji

SzkoUA okiem naukowców,
czyli jakie są wyniki raportu badawczego o naszej szkole?

  • SzkoUA zapewnia dzieciom
    realne poczucie bezpieczeństwa

Profesjonalne wsparcie psychologiczne dla dzieci dotkniętych traumą wojenną i trudnymi doświadczeniami wymuszonej migracji stanowi niezwykle istotny obszar pracy szkoły.

  • Kadra rozumie swoich uczniów

Większość nauczycieli SzkoUA ma doświadczenie uchodźstwa. Dzięki temu poziom ich empatii, uważności i zaangażowania jest wyjątkowo wysoki.

  • Model dualny działa

Łączenie polskiego i ukraińskiego programu nauczania umożliwia dwujęzyczną edukację, wspiera integrację bez utraty własnej tożsamości, a tym samym pomaga w budowaniu otwartych postaw kulturowych.

  •  Zajęcia dwujęzyczne są skuteczne

Zajęcia prowadzone jednocześnie przez ukraińskich przedmiotowców i nauczycieli języka polskiego jako drugiego wspierają rozwój językowy, edukacyjny i społeczny dzieci.

  •  Integracja powinna być oparta na relacjach

SzkoUA aktywnie działa na rzecz integracji uczniów i uczennic z polskim społeczeństwem – organizuje wspólne wydarzenia, warsztaty i projekty polsko-ukraińskie, które budują więzi i poszerzają kompetencje międzykulturowe.

Dlaczego powstał ten raport?

Mimo upływu niemal czterech lat od pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, polska szkoła wciąż nie wypracowała rozwiązań, które w pełni skutecznie wspierałyby dzieci z doświadczeniem uchodźstwa. Integracja w praktyce często oznacza asymilację — a więc rezygnację z języka ukraińskiego, własnej kultury i tożsamości.

Tymczasem podstawy teoretyczne i wyniki badań dotyczących edukacji dzieci z doświadczeniem migracji jednoznacznie pokazują, że najlepszą formą wsparcia jest nauczanie, które szanuje język i kulturę dziecka, jednocześnie umożliwiając integrację ze społeczeństwem przyjmującym.

Warszawska Szkoła Ukraińska – SzkoUA jest jednym z nielicznych w skali Polski przykładów wdrażania takiego podejścia w praktyce.

To opracowanie nie tylko opisuje doświadczenia SzkoUA  – pokazuje również, jak można skutecznie wspierać dzieci uchodźcze w różnych krajachi kontekstach, także w sytuacjach kryzysowych (education in emergency).

To podejście:

  • wspiera zarówno dzieci, jak i ich rodziny oraz nauczycieli

     

  • odpowiada na dynamicznie zmieniające się warunki prawne i polityczne

     

  • odciąża system edukacji kraju przyjmującego

     

  • pozwala przygotować dzieci zarówno do pozostania w kraju przyjmującym, jak i do powrotu do kraju pochodzenia

Model dualny to narzędzie dla decydentów, dyrektorów szkół, organizacji pomocowych oraz wszystkich, którzy szukają odpowiedzi na pytanie: jak edukować dzieci uchodźcze?

Napisz do nas

kancelaria@vshkolu.edu.pl